kropla oleju

Dlaczego warto wprowadzić do diety oleje tłoczone na zimno?

Stosowanie zasad zdrowego odżywania i przywiązywanie wagi do spożywanych produktów zyskuje na popularności, a wartościowe składniki coraz łatwiej dostępne. Jednymi z tych, na które należy obowiązkowo zwrócić uwagę przy uzupełnianiu spiżarni, są oleje tłoczone na zimno. Dlaczego warto wprowadzić je do swojej diety?

Jak pozyskiwane są oleje tłoczone na zimno?

Oleje tłoczone na zimno to produkty spożywcze oraz kosmetyczne, które pozyskuje się z: nasion, owoców, pestek oraz orzechów, które zawierają minimum 15% zawartości tłuszczu. Tłoczenie na zimno to najstarsza i jedna z najbardziej ekologicznych metod pozwalających na pozyskanie tłuszczu roślinnego. Podczas mechanicznego wyciskania go oraz jego obróbki niestosowana jest wysoka temperatura. Praca ta składa się z 3 etapów:

  1. rozdrobnienie surowca przeznaczonego do pozyskania oleju,
  2. tłoczenie powstałej miazgi,
  3. filtracja oleju.

Dzięki brakowi obróbki cieplnej pozyskany tłuszcz jest pełen składników bioaktywnych, takich jak: fitosterole, kwasy tłuszczowe, tokoferole, związki fenolowe. Nierafinowane oleje tłoczone na zimno ze http://spichlerz-zdrowia.pl to prawdziwa bomba wartościowych składników, jak i produkty odmieniające smak każdego dania. Godne uwagi są m.in. olej: z czarnuszki, kokosowy, ze słodkich migdałów, konopny, lniany, rzepakowy, rydzowy oraz z pestek dyni. Dlaczego warto wprowadzić je do swojej diety?

Zalety stosowania olejów tłoczonych na zimno

Naturalne oleje tłoczone na zimno mają szereg prozdrowotnych właściwości. Ich cechą charakterystyczna jest wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz omega-6. Nie są one wytwarzane przez ludzki organizm, jednak są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Przede wszystkim mają one pozytywny wpływ na pracę serca – niwelują ryzyko choroby wieńcowej i niedokrwiennej serca, a także wykazują działanie przeciwzakrzepowe oraz przeciwzapalne. U osób, które spożywają je regularnie poprawa się odporność, zmniejszone mogą być także reakcje alergiczne. Przeprowadzono także badanie na myszach, które wykazało, że kwasy omega-3 mogą stanowić efektywny element diety przeciwnowotworowej. Oleje zimno tłoczone wpływają także na pracę układu nerwowego, pozwalają zwiększyć koncentrację oraz poprawić umiejętności zapamiętywania. Dzięki nim wzmocniony jest układ kostny, zmniejsza się ryzyko zachorowania na osteoporozę. Olej tłoczony na zimno jest składnikiem pozbawionym zbędnych dodatków i substancji, stanowi produkt w pełni ekologiczny.

Jak jeść oleje tłoczone na zimno?

Najważniejszą zasada podczas spożywania olejów tłoczonych na zimno jest to, że nie wolno poddawać ich obróbce termicznej, dlatego nie nadają się jako produkt do smażenia. Bez obaw można jednak dodać je do ciepłych dań – zup, warzyw, ryżu czy makaronu. Doskonale sprawdzą się jako składnik dressingu do sałat oraz bowli. Stanowią doskonały, pełnowartościowy zamiennik masła na pieczywie. Wiele osób stosuje je jako dodatek do wegańskich lub wegetariańskich past do smarowania. Dodatkowo niektóre oleje na zimno (zwłaszcza orzechowe) doskonale komponują się z daniami słodkimi – owsiankami, kaszkami, koktajlami czy lodami oraz sernikiem. Produkt ten może być także spożywany samodzielnie lub wykorzystywany do ssania. Zalecana dawka dla osoby dorosłej do 1-2 łyżeczki dziennie.

1 Comment

Wyraź swoje zdanie

Awerla

15 grudnia, 2021 - 13:50

Staram się wprowadzić do diety zdrowe oleje. Niestety te tłoczone na zimno mają dość specyficzny smak. Powoli jednak przemycam je w sokach. Najtrudniejszy jest dla mnie olej z czarnuszki.

Odpowiedz

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *